Проблема патріотичного виховання дошкільників сьогодні є однією з найголовніших у пріоритетних напрямах роботи ДНЗ. Загальні зміни в суспільстві та державі, політична нестабільність сьогодення обумовлюють необхідність формування у дітей дошкільного віку високих етичних і морально-психологічних якостей, серед яких важливе місце посідають патріотизм, громадянськість, відповідальність за долю Вітчизни і готовність до її захисту. У зв'язку з цим значно зросла роль ДНЗ у підвищенні статусу патріотичного виховання в дошкільній освіті через оновлення його змісту і структури.
Під
патріотичним вихованням розуміють взаємодію дорослого і дітей у суспільній
діяльності та спілкуванні, що спрямовані на розкриття і формування в дітей
загальнолюдських моральних якостей особистості, залученні до джерел
національної культури, природи рідного краю, виховання емоційно-дієвого
ставлення, почуття прихильності.
Дошкільний вік
як період становлення особистості має свої потенційні можливості для формування
вищих моральних почуттів, до яких і належить почуття патріотизму.
Патріотичне
почуття за своєю природою багатогранне, воно об'єднує всі сторони особистості:
моральну, трудову, розумову, естетичну, а також фізичний розвиток і передбачає
вплив на кожну зі сторін для отримання єдиного результату.
Патріотичне
виховання дошкільнят має розв'язувати широке коло завдань. Це не лише виховання
любої до рідного дому, сім'ї, дитячого садка, але й виховання шанобливого
ставлення до людини-трударя та результатів її праці, рідної землі, захисників
Вітчизни, державної символіки, традицій держави, загальнонародних свят.
До основних
завдань патріотичного виховання старших дошкільнят належать:
·
• формування любові до рідного
краю (причетності до рідного дому, сім'ї, дитячого садка, міста);
·
• формування духовно-моральних
взаємин;
·
• формування любові до
культурного спадку свого народу;
·
• виховання любові, поваги до
своїх національних особливостей;
·
• почуття власної гідності як
представників свого народу;
·
• толерантне ставлення до
представників інших національностей, до однолітків, батьків, сусідів, інших
людей.
Основні напрями
патріотичного виховання:
·
• формування уявлень про сім'ю,
родину, рід і родовід;
·
• краєзнавство;
·
• ознайомлення з явищами
суспільного життя;
·
• формування знань про історію
держави, державні символи;
·
• ознайомлення з традиціями і
культурою свого народу;
·
• формування знань про людство.
Кожен із цих
напрямів може стати змістом освітньо-виховної діяльності з дітьми, і кожен зробить
свій внесок у соціалізацію особистості дитини за умови врахування особливостей
розвитку дітей.
Базовий
компонент дошкільної освіти як державний стандарт
визначає ознайомлення дітей з поняттями «держава»; «народ»; «людство», з правами
та обов'язками громадян України.
Згідно з
Концепцією дошкільного виховання, програмою передбачено розвиток у дітей національної
культури, що є внеском у загальнолюдські надбання демократичності, гуманізму,
совісті, честі, гідності, громадянськості; виховання дітей на історичному
минулому, що формує у них патріотизм та інтернаціоналізм.
В освітній
програмі «Дитина в дошкільні роки» виховання патріотичних почуттів до своєї
Батьківщини у дітей базується на доброзичливому ставленні до представників
інших національностей, опануванні дітьми елементарної етики міжнаціональних
стосунків, вихованні турботливого ставлення до людей, прагненні допомогти,
формуванні у дітей гуманних почуттів, уявлень про доброту, чуйність, сміливість,
про те, що люди на Землі можуть жити в мирі й дружбі.
Дитина старшого
дошкільного віку може і повинна знати, як називається країна, у якій вона
живе, її головне місто, столицю, своє рідне місто чи село, які в ньому є
найголовніші визначні місця, якою є природа рідного краю та країни, де дитина
живе, які люди за національністю, за особистими якостями населяють її країну,
чим вони прославили рідну країну і весь світ, що являє собою мистецтво,
традиції, звичаї її країни.
Досягти
якісного рівня патріотичного виховання дошкільників не можна без урахування
специфіки окремих регіонів, їх національних особливостей.
Важливим
аспектом патріотичного виховання є залучення до народознавства — вивчення
культури, побуту, звичаїв рідного народу.
Дошкільників
ознайомлюють з культурними і матеріальними цінностями родини і народу, пояснюють
зв'язок людини з минулими і майбутніми поколіннями, виховують розуміння смислу
життя, інтерес до родинних і народних традицій.
Значну роль у
вихованні дітей відіграють народні традиції — досвід, звичаї, погляди, смаки,
норми поведінки, що склалися історично і передаються з покоління в покоління
(шанувати старших, піклуватися про дітей, відзначати пам'ятні дати тощо). З
традиціями взаємопов'язані народні звичаї — усталені правила поведінки; те, що
стало звичним, визнаним, необхідним; форма виявлення народної традиції (як
впитися, як ходити на гостину та ін.).
Сьогоденна
ситуація мовленнєвого середовища в ДНЗ неідеальна. Тому потрібно створити відповідне
розвивальне середовище для підвищення інтересу дітей до життя українського
народу, до його історії та культури, до природи України шляхом активізації
художньо-мовленнєвої діяльності, як у повсякденному житті, так і спеціальних
заняттях залучати дітей до рідної мови, ознайомлювати їх з народними
традиціями, виховувати до них повагу.
Засвоєння
патріотичних цінностей і норм є тривалим процесом Вони не закладені у генах, не
є природною якістю, а формуються цілеспрямовано, системно, із використанням
певних принципів та методів діяльності з молодим поколінням.
Немає коментарів:
Дописати коментар