Організувати діяльність дошкільників можна по-різному. Проте найбільше їм подобається брати участь у цікавих та динамічних іграх. Тому все частіше педагоги в роботі з дітьми використовують ігрові квести. Як ми вже знаємо квест — це пригодницька гра, що передбачає розв'язання учасниками інтелектуальних, рухових і творчих завдань. Тож пропонуємо розібратися, як підготувати та провести якісний квест у дитячому садку.
Який вид обрати
Не всі
квести однакові. За способом
дій квест може бути:
• лінійний — гравці рухаються по заздалегідь спланованому
маршруту та послідовно розв'язують завдання;
• штурмовий
— гравці самостійно обирають
маршрут і розв'язують завдання за допомогою підказок;
• коловий — гравці об'єднуються в кілька команд, і кожна з них
стартує з різних позицій та рухається власним маршрутом.
Зазвичай дошкільникам найліпше
підходять лінійні квести. Бо вони мають чітку структуру та не потребують планування
спільних дій. Водночас діти старшого дошкільного віку можуть брати участь і в
штурмових квестах, які передбачають розподіл обов'язків між гравцям. Тож
обирайте вид квесту відповідно до віку дітей та їхнього досвіду участі в
командних іграх.
Перед тим як розпочати роботу над
сценарієм квесту, визначте, яким він буде:
•
за змістом — предметний, комплексний, інтегрований;
•
тривалістю — довготривалий, короткотривалий;
•
кількістю учасників — індивідуальний, груповий;
•
метою — інформаційний, дослідницький, творчий,рольовий.
Обравши
вид квесту й визначивши всі параметри, переходьте до розробки його змістового
наповнення.
Як підготувати
Основними критеріями вдалого квесту є насамперед його безпечність для учасників, а також оригінальність, логічність, цілісність,
відповідність запланованому сюжету, створення атмосфери повного занурення у
гру. Якісний квест слід будувати на комунікаційній взаємодії між гравцями.
Як цього досягти?
На початку підготовки квесту продумайте сюжет, який визначатиме
логіку розгортання гри. Не можна просто давати дітям почергові завдання. Якщо
оригінальний сюжет вигадати складно, візьміть за основу літературний текст,
мультфільм, дитячу передачу тощо.
Відтак визначте головну мету квесту й продумайте тематичні завдання, які розв'язуватимуть
гравці. Цікавості квесту додасть негативний персонаж, який чинитиме перепони
його учасникам.
Основою сюжету квесту для
дошкільників, зокрема, можуть бути:
•
мультфільм
— «Секрети домашніх тварин», «Пригоди смурфиків»;
•
комп'ютерна
гра — «Збираємо врожай», «Чарівний сад».
•
подорож
чи пригоди — «Пошук скарбів», «Чарівний лабіринт», «Подорож Африкою»;
•
експериментальна
діяльність — «Цукеркова лабораторія», «Юні дослідники» тощо.
Перш ніж
складати маршрут, оцініть наявні ресурси
середовища дитячого садка та визначте
масштаби квесту.
Вирішіть,
чи будуть діти залишати групову кімнату та які додаткові приміщення вам потрібні.
Водночас пам'ятайте, що під час квесту діти мають діяти самостійно, тому запропонований маршрут має бути безпечним і
давати змогу дітям вільно пересуватися. В умовах обмеженого простору дитячого садка складно створювати нові
цікаві маршрути. Тому організовуйте один-два
квести на квартал. Так буде легше підтримувати цікавість дітей до участі в
таких іграх.
Складіть ігрову
мапу:
• підготуйте схематичний план приміщення/майданчика, де
відбуватиметься квест;
• оберіть об'єкти, де можна сховати підказки, та дайте
їм цікаві назви, наприклад: шафа — висока гора, акваріум — прозоре озеро,
куточок природи — зачарований ліс тощо;
• розмістіть назви та умовні позначки на мапі та на
реальних об'єктах.
Ще одна
складова цікавого квесту — підказки. Їх потрібно надійно сховати. Намагайтеся
обирати такі місця, щоб діти не могли знайти їх випадково та порушити логіку
квесту. Найлегше сховати підказку біля предметів, яких у кімнаті/на майданчику
багато. Це можуть бути меблі, посуд, одяг, книжки, іграшки тощо.
Щоб не
заплутатися, розкладайте підказки до квесту з кінця. Спочатку сховайте «скарб»,
потім — останню підказку, потім попередню і т. д. Відтак у вас у руках
залишиться перша підказка, яку ви маєте віддати дітям.
Додайте
цікавості квесту за допомогою «фальшивих» підказок. Щоб їх підготувати,
скористайтеся повітряними кульками, маленькими коробочками, однаковими
картками тощо. Діти мають відкрити всі коробочки, лопнути кульки, перевернути
картки та знайти необхідну підказку. У такий спосіб долучитися до квесту
матимуть змогу всі діти.
Щоб квест був не лише
розважальним, а й мав пізнавальний характер, підготуйте цікаві завдання. Слід
пам'ятати, що вони не мають бути занадто легкими, і водночас необхідно, щоб
діти змогли їх розв'язати хоча б за допомогою кількох підказок. Намагайтеся вводити
до структури квесту різноспрямовані
завдання, зокрема:
·
інтелектуальні — ребуси, головоломки, загадки, шифрування;
·
рухові — біг на швидкість, стрибки у висоту, проходження
перешкод;
·
творчі —
малювання карти, складання віршів, співання пісень тощо
Використовуйте для квестів незвичайні предмети: кодові
замки, ультрафіолетові ліхтарики, невидимі маркери тощо. Такий реквізит дасть
змогу зробити гру цікавішою й не схожою на заняття. Не змушуйте дітей розв'язувати однотипні нудні завдання заради самих
завдань. Кожне завдання пов'язуйте із сюжетом квесту й спрямовуйте на
досягнення поставленої мети. Діти мають розуміти, для чого це завдання та що
вони отримають у підсумку.
Не
перенавантажуйте дітей.
Добирайте кількість і складність завдань відповідно до віку та індивідуальних
особливостей дошкільників. Оптимально, щоб загальний час участі у квесті не перевищував:
•
20—25 хв у молодшій групі;
•
30—35 хв у середній;
•
40—45 хв у старшій.
Квест слід проводити поетапно:
• ознайомте гравців із сюжетом або легендою
• визначте часові межі гри;
• поставте мету, яку має досягнути команда, розв'язавши
завдання квесту
• охарактеризуйте завдання, які потрібно виконати
учасникам;
•
організуйте
супровід гравців на кожному етапі квесту;
•
підбийте
підсумки.
Підбиваючи підсумки, зверніть увагу не лише на
досягнення поставлених цілей, а й на враження дітей від гри загалом та кожного
завдання окремо. На цьому етапі доцільно заохотити дітей до подальшої
діяльності за допомогою матеріальної винагороди: солодощі, іграшки, сувеніри
тощо.
Приклади завдань до квестів
Знайди та
принеси
Запропонуйте дітям список предметів, які треба знайти та принести. Список може бути окремим для кожної дитини або один
на всіх. Якщо дібрати предмети в межах теми складно, то використайте замість
них іграшкові аналоги або картки. Також замість списку можна дати одне спільне
завдання, наприклад: знайдіть і принесіть п'ять предметів, за допомогою яких
можна навести лад у домі.
Залежно
від змісту гри використовуйте різні види списків. Вони можуть бути докладними
(перелік рослин, предметів) або умовними (щось жовте, щось зроблене руками
людини, щось м'яке). Старшим дошкільникам запропонуйте перелік літер. Відтак
попросіть знайти предмети, назва яких починається на кожну з цих літер.
Чарівний
предмет
Підготуйте
картки з назвами або зображеннями чарівних предметів, які зустрічаються в казках.
Сховайте картки в різних місцях. Відтак запропонуйте дітям знайти картки з
предметами, пригадати, кому вони належать, і поєднати зображення героя та
чарівного предмета. Той предмет, що залишиться без пари, має вказати на те, де
шукати наступне завдання.
Прудка білочка
Підготуйте
запитання за темою квесту, відповісти на які можна «так» або «ні». На підлозі
позначте лініями «гілки дерев»: одна для відповіді «так», інша — «ні». Щоб діти
не плуталися, позначте гілки різними кольорами. Відтак запропонуйте дітям уявити,
що вони прудкі білочки, та відповісти на запитання, перестрибуючи на «гілочки»
з правильною відповіддю. Якщо команда виконує завдання та правильно відповідає
на запитання, то отримує наступну підказку.
Слідопит
Перед
початком гри за допомогою фарби та трафаретів зробіть ланцюжок «слідів» і
виготовте картки із зображенням відповідних тварин. Кожна команда має йти суто
по тих слідах, які схожі на сліди тварини, зображеної на картці. В кінці
ланцюжка команда знаходить наступну підказку. Для того, щоб завдання було
цікавішим, додайте хибні доріжки, які будуть перетинати потрібну та вести в
іншу сторону. Діти мають дослідити всі доріжки та знайти підказку.
Розкопки
Підготуйте
ємкість із піском або іншою сипучою речовиною. Сховайте в ній парні дрібні
предмети. Один предмет залиште без пари. Саме він буде підказкою до наступного
завдання. Відтак запропонуйте дітям уявити себе археологами та за допомогою
пензлів і лопаток відшукати потрібний предмет.
Лабіринт
Підготуйте
лабіринт. Залежно від мети квесту й особливостей середовища лабіринт можна
намалювати на папері чи підлозі, зробити між деревами з мотузок чи липкої
стрічки, викласти з ниток різного кольору тощо. Розмістіть у кінці лабіринту
підказку й запропонуйте дітям її знайти. Перед початком гри обговоріть правила,
за якими потрібно проходити лабіринт.
Чарівний
ґудзик
Запропонуйте
дітям за обмежений проміжок часу викласти з ґудзиків кодове слово чи зображення.
Замість ґудзиків можна використовувати камінці, каштани, жолуді, лічильні
палички тощо. Головна умова — діти мають домовлятися та спільно розв'язувати
завдання.
Пропоную
розглянути такий вид гри, як геокешинг.
Гра з використанням розміщених на
території закладу дошкільної освіти природних елементів.
Геокешинг — цікава розвивальна й водночас рухлива гра
для старших дошкільників. Сутність цієї туристичної гри полягає в тому, що одні
учасники створюють «тайники зі скарбами», інші за допомогою карти знаходять
заховані скарби.
Історія
геокешингу почалася в 2000 році. Суть
нової гри в тому, що одна людина створювала схованку, публікувала її координати
в інтернеті, а інші за цими координатами намагалися її знайти. На наступний
день Дейв відправився до лісу і недалеко від свого міста створив першу схованку.
Геокешинг в Україні з'явився в 2011
році. Українська гра почалася як незалежний проект Шукач-Геокешинг в Україні, shukach.com. Зараз Шукач є найбільшим українським сайтом у цій
царині.
Найбільший міжнародний майданчик
гри — Geocaching.com. На цьому сайті опубліковано понад 2 мільйони схованок.
А на території України їх декілька сотень. Тож навіть якщо ви не капітан
піратського брига, можете сьогодні ж відправитися на пошуки свого скарбу.
Геокешинг — це
активний пізнавальний процес, у який можна залучати всіх дітей групи чи певні
підгрупи. Діти із захватом змагаються у пошуку скарбів з однолітками з
паралельної групи, а особливу насолоду отримують, змагаючись із батьками.
Можна також влаштувати захопливі змагання між сім'ями, перетворивши гру на
цікаве родинне свято.
Ігровий сенс геокешинга для
дошкільників у безпомилковій орієнтації в умовному і реальному просторі —
співвіднесенні плану з територією дитячого садка. А також у процесі складання
плану території, змагальному прагненні майстерно знаходити і ховати «скарб».
Для
проведення гри заздалегідь підготуйте «скарб». Це може бути іграшка, сувенір
або частування — шоколадка, цукерки тощо. «Скарб» потрібно покласти в захищену
від промокання в негоду коробочку чи пакетик і заховати в «таємному місці».
Найліпше для цього підійде кут веранди, розлогий кущ або інші малопомітні
закутки.
До
пошуків «скарбу» можна залучити й вихованців середніх груп, які шукатимуть його
за підказками дорослого. На початковому етапі підказки мають бути
найпростішими, скажімо «близько-далеко» чи «гаряче-холодно». Поступово їх
варто ускладнювати. Додайте у підказки рахунок і напрямок: «зроби два кроки
вперед», «повернись наліво». Відтак давайте серію вказівок, аби діти навчались
керуватися ними, утримуючи в пам'яті послідовність дій: «зроби два кроки
наліво, повернись направо, потім три кроки вперед» тощо.
Для дітей
старшої групи підготуйте «Мапу острова скарбів» . Для цього
аркуш паперу для майбутньої карти замочіть у чаї, висушіть і злегка помніть,
аби зробити її по-справжньому «старовинною». На карті зобразіть
найрізноманітніші «казкові» орієнтири: вигадайте звичним і всім відомим місцям
фантастичні назви.
Як поетапно організувати гру
Щоб діти
отримали від гри найбільшу насолоду і користь, необхідно розуміти, які базові
етапи організації гри доведеться подолати.
На першому етапі гри намалюйте спільно з дітьми план певної ділянки,
скажімо свого ігрового майданчика. За допомогою умовних позначень відмітьте всі
об'єкти, які на ньому розміщені. Зверніть увагу дошкільників на положення
об'єктів щодо себе та інших точок відліку.
На другому етапі гри уведіть дітей в ігрову ситуацію. Вона може бути
пов'язаною з казковими персонажами і водночас проблемною, наприклад: «Карабас
Барабас заховав ключ від театру Буратіно, і тепер не відбудеться вистава
лялькового театру» тощо.
Сховайте «скарб» — перлину, ключ чи інший предмет, який потрібно
відшукати. Позначте це місце на плані. Запропонуйте дітям відшукати «скарб», орієнтуючись
за планом.
Цей етап
гри повторіть кілька разів, поки діти не навчаться швидко орієнтуватися в
реальному оточенні за планом.
На третьому етапі поміняйтеся
ролями з вихованцями.
Тепер нехай діти ховають «скарб» і позначають його місце на плані, а ви будете
його шукати. Під час пошуку навмисно допускайте помилки. Це не лише активізує
контрольні дії ваших вихованців, а й наповнить гру радісними емоціями. Адже
діти так люблять виправляти помилки дорослих!
На заключному, четвертому етапі запропонуйте вихованцям запросити до гри дітей іншої
групи або батьків. Зауважте, що вони мають пояснити новачкам правила гри і
навчити їх шукати «скарб» за планом чи картою.
Діти
ознайомлюють нових учасників із правилами, показують свої карти, плани-схеми,
пояснюють значення умовних позначень.
Закінчується
гра спільним геокешингом. Для нього можна створити спеціальну ігрову зону за
мотивами відомих дітям пригодницьких мультфільмів
Які лайфхаки допоможуть оптимізувати ігровий простір
ü На заасфальтованому майданчику зробіть розмітку для
рухливих ігор. Крім різноманітних класиків, кружечків, зигзагів і доріжок зобразіть «звукову» доріжку, на
якій намалюйте відомих малюкам тварин. Для старших дошкільників на звуковій
доріжці можна намалювати клавіатуру фортепіано і нотний стан. Діти, які знають
ноти, можуть проспівувати пісеньки, наступаючи на певні ноти чи клавіші.
ü Створіть на території дитячого садка екологічну стежину. Прокладіть доріжки
здоров'я, туристичні маршрути, які
спонукатимуть пізнавальну та фізичну активність дошкільників. Тут вони
вдосконалюватимуть навички орієнтування на місцевості, долання перешкод,
«читання» планів та карт.
ü Творчо використовуйте природні та рукотворні об'єкти
на території закладу освіти. Створюйте разом з дітьми та їхніми батьками
нові.
ü Розвивайте і доповнюйте
природний ландшафт. Це дасть
змогу урізноманітніти й оптимізувати ігровий та освітній простір дітей,
надати їм максимум можливостей для самостійних ігор та занять на
свіжому повітрі
Немає коментарів:
Дописати коментар