Урахування вікових
особливостей дітей в організації системи
національно-патріотичного
виховання
Патріотизм
починається з колиски.
В. Сухомлинський
Важливим для національно - патріотичного виховання є правильне визначення вікового етапу, на якому стає можливим активне формування у дітей патріотичних почуттів. Так, у 3-4 роки у дітей починає формуватися ставлення до національної символіки. Для дітей 5-го року життя національний фактор не є вирішальним, бо багатоетнічне найближче оточення входить до життя дитини через звучання іншої мови, колорит національних мелодій, розмаїття імен.
Найсприятливішим
для початку цілеспрямованого та систематичного національно-патріотичного
виховання є середній дошкільний вік, коли особливо активізується інтерес
дитини до соціального світу, суспільних явищ тощо.
В
дітей п’ятого року життя починають формуватися почуття, що виражають ставлення
до людей і явищ навколишньої дійсності, до взаємин між людьми, до предметів, що
оточують, формуються власні враження, в результаті чого малюк визначає, що
йому подобається. Діти легко сприймають та засвоюють колядки, щедрівки,
віншування, гаївки, веснянки, а також народні рухливі ігри, залюбки грають у
народні ігри з простим сюжетом, виконують різні ролі, водять хороводи. Зростає
емоційна чутливість, зацікавленість до розповідей дорослих про звичаї і
традиції рідного краю, бажання наслідувати їх. У процесі жвавої участі у
підготовці та організації народних свят діти можуть не лише наслідувати
дорослого, а й виявляти елементарну творчість.
На
6-му році життя в дітей виникають реальні можливості для опосередкованого
засвоєння знань, що виходять за
|
|
У
старших дошкільників з’являється вже дистанція соціальних зв’язків з оцінювання
норм поведінки дітей і дорослих. У цих дітей розвивається певна орієнтація на
соціум, вміння на відповідному рівні розуміти й оцінювати суспільні відносини.
Шестирічна дитина починає розуміти важливість суспільно значущих справ. У цей
час формується певне розуміння й оцінка соціальних явищ, орієнтація на оцінне
ставлення дорослого крізь призму конкретної діяльності. За всіх
індивідуально-варіативних особливостей розвитку саме цей вік вирізняється
найбільшою динамічністю процесу становлення ціннісних орієнтацій.
Процес
розширення уявлень про довкілля, розвиток уяви і пам’яті, активізація розумової
діяльності дітей сприяють оволодінню елементарними навичками мисленнєвих операцій,
що своєю чергою дає дітям змогу засвоювати складнішу інформацію. У старших
дошкільників під час засвоєння знань про об’єкти та явища навколишнього світу
виникає бажання порівнювати, оцінювати бачене й відповідно відображати,
наслідуючи побачене. У цей період у них переважає емоційне сприймання. Цьому
сприяють розвиток сенсомоторики - узгодженості в роботі очей і рук, чуттєвий
досвід, уміння виокремлювати головне та узагальнювати характерні особливості.
Отже,
середній і старший дошкільний вік - найсприятливіший для закладання
фундаментальних світоглядних понять, моральних цінностей, переконань у
свідомості дитини, організації національно-патріотичного виховання.
національно-патріотичного
виховання
Зміст
програми поєднано у тематичні блоки та реалізується в такій послідовності:
ознайомлення з найближчим оточенням (сім’я, будинок, дитячий садок, рідне місто
(село), природа рідного краю), своїм родом та культурою рідного народу;
порівняння своєї культури з культурами інших народів; розвиток культури
міжнаціонального спілкування; інтеграція до світової й національної культури.
Спосіб реалізації можливий через різні форми організації дитячої
життєдіяльності в організованій навчально-пізнавальній діяльності та у
повсякденні. Програма рекомендує тематику занять, а кількість, календарний
термін їх проведення кожен педагог може визначати самостійно, форми роботи у
повсякденні рекомендовано як орієнтовні базові, які можуть бути доповнені,
уточнені й замінені за потреби.
Етапи
роботи над кожною темою такі: організаційний
- спрямований на формування у дітей пізнавального інтересу, пов’язаного з
новими знаннями (діти вчаться розповідати про свої інтереси, передавати свій
настрій, розуміти бажання і потреби інших дітей); практичний -
діти застосовують на практиці раніше отримані знання та вміння, набувають
нових; підсумковий
- метою є осмислення дітьми отриманих знань і вмінь, тобто усвідомлення ними
можливості використання набутих знань і вмінь у різних ситуаціях.
Такий
підхід забезпечить розкриття всіх складників національно-патріотичного
виховання, накопичення дітьми досвіду емоційного сприймання та осмислення певних
особистісних явищ, добір та застосування відповідних методів і прийомів,
врахування умов, у яких живуть діти.
На
спеціально організованих заняттях (заняття-екскурсія, заняття-бесіда,
заняття-гра) діти набувають знань про рідний край, події, що відбуваються в
країні. Надання дітям знань про історію України, про рідний край, про
особливості природи, державного устрою, видатних діячів, які прославили
Батьківщину, про народознавчі традиції ілюструють прикладами з діяльності
близьких їм дорослих. Батьків залучають до оцінки суспільних явищ, спільної
участі з дітьми у громадських справах.
Пізнавальну
активність та емоційне навантаження, формування визначеного ставлення до
суспільного життя, виховання національно-патріотичних почуттів дітей
забезпечить запровадження чотирикомпонентної структури сучасного заняття, яке
запропонувала д-р пед. наук, професор К. Крутій.
Перша
частина - заохочення дітей до сприймання відповідної пізнавальної
інформації. Друга -
подання нового пізнавального матеріалу, демонстрація та показ яскравих
прикладів з життя українського народу чи держави. Щоб знання знайшли
відображення у вчинках, їх треба багаторазово закріпити в різноманітних
життєвих ситуаціях, які близькі та зрозумілі дітям. Третя
частина саме і передбачає активне відтворення у практичних діях
отриманої інформації. Четверта частина
підсумовує все, що було отримано дітьми, та налаштовує на подальшу діяльність.
Під
час проведення кожного заняття діяльність педагога спрямована на: створення
позитивної пізнавальної мотивації у дітей; організацію уваги; активізацію
мовленнєвого досвіду і збагачення словникового запасу дошкільнят; формування
способів оцінки дитиною власної діяльності.
Спеціально
організовані заняття проводять фронтально:
дітьми
середнього дошкільного віку двічі на місяць тривалістю 20-25 хвилин, з дітьми
старшого дошкільного віку чотири рази на
місяць тривалістю 25-30 хвилин.
Знання
та уявлення закріплюють, уточнюють на інших заняттях і в повсякденному житті
дітей у процесі організації та проведення виховних дитячих соціально значущих
заходів, серед яких можуть бути:
Ø власне діяльність дітей, тобто
різноманітні види художньо-творчої діяльності, розміщення предметів,
експонатів, поробок у музеї групи,
дитячого садка;
Ø спільна пошукова діяльність із педагогом та родиною, тобто
укладання схем, маршрутів, проектів;
Ø експериментальна, дослідницька діяльність, тобто досліди, спостереження, опитування, анкетування;
Ø організація соціально значущих справ, а саме: шефська робота
“Допоможи літнім людям”, “Допоможи малюкам”; колективні творчі справи, які спрямовані на поліпшення спільного життя
та дозволяють кожному брати безпосередню участь у виборі,
розробленні, проведенні та аналізі колективних справ;
Ø епізодичне
залучення дітей старшого дошкільного віку до участі у волонтерських соціально
значущих проектах (“Допоможи ветеранові”, “Допоможи захисникові України",
“Милосердя” тощо), долучення до благодійних ініціатив близьких дорослих
(виготовлення листівок, подарунків до свят для бійців АТО);
Ø краєзнавчо-туристична діяльність
(походи, екскурсії, проектування подальших маршрутів мікрорайоном та містом,
моделювання результатів у вигляді орієнтовних карт, системного павутиння,
дитячих книжок).
Серед
методів і форм національно-патріотичного виховання пріоритетна роль належить
активним методам, що ґрунтуються на взаємодії, спрямовані на самостійний пошук
істини і сприяють формуванню критичного мислення, ініціативи й творчості.
Реалізацію програмових завдань забезпечать застосування таких методів
національно- патріотичного виховання:
Ø організоване
спостереження за навколишньою дійсністю, вміло поєднане з читанням художніх
творів, слуханням музики, малюванням, розгляданням репродукцій картин;
Ø систематичне
проведення екскурсій до найвидатніших місць рідного краю, відвідування музеїв,
виставкових зал;
Ø співбесіда
із застосуванням методичних прийомів (запитання, порівняння, індивідуальні
завдання, звернення до досвіду дітей);
Ø безпосередня
участь дітей у благоустрої довкілля та охороні природи;
Ø
|
Ø
|
|
Ø ознайомлення
дітей із народним декоративно-ужитковим мистецтвом, побутом, одягом.
Реалізація
програми передбачає створення у дошкільному навчальному закладі
відповідного розвивального
середовища.
Організацію
ігрової, пізнавально-дослідницької, комунікативної, продуктивної діяльності
спроможна вирішити роботу дітей у міні-музеї, де педагог забезпечить створення системи
інтересів, зокрема вибір цікавих та значущих для дитини тем. Модель
музейно-освітнього середовища передбачає застосування як художніх, так і
соціально - середовищних, діяльнісних засобів.
Художні засоби - це фотокартки,
фотоальбоми, листівки, репродукції та оригінали картин, художня література,
добірки музичних творів (фольклорних, українських композиторів - класиків,
сучасних українських композиторів), діафільми, відеорепортажі про місто, країну
та природу рідного краю.
Соціально-середовищні засоби
- охоплюють сімейне середовище (звичаї, традиції, колекції домашнього музею);
Ø середовище
міні-музею групи ДНЗ (українські національні та державні символи;
Ø український
посуд;
Ø запорізьке
козацтво;
Ø українська
вишивка;
Ø українська
народна іграшка;
Ø репродукції
картин художників України;
Ø літературна
спадщина Т. Шевченка, Лесі Українки, І. Франка В. Сухомлинського), національні
куточки у групах, екологічна стежина (українське подвір’я, город, вишневий
садок тощо), художня та пізнавальна література;
Ø іграшки
та декорації для театралізацій, українське вбрання.
Вірю в майбутнє твоє, Україно!
В небо блакитне і жовті поля.
Вірю в майбутнє твоє, Батьківщино
–
Рідна, кохана, єдина земля!
Немає коментарів:
Дописати коментар