Вправи, спрямовані на маніпуляції з пісочною поверхнею:
1. «Їдуть машинки, повзуть змійки, котяться санки» – «ковзання» долонями по поверхні піску з виконанням зигзагоподібних, колових рухів, а також рухів зверху вниз, зліва направо тощо;
2. «До нас завітали казкові змійки» – виконання тих самих рухів ребром долоні;
3. «Доженемо казкових змійок» – «проходження» долоньками слідами, прокладеними раніше;
3. «Художники-чарівники» – створення візерунків, нескладних зображень предметів за допомогою відбитків долонь, кулачків, пальчиків;
4. «Ласкавий пісочок» – «проходження» по поверхні піску окремо кожним пальцем спочатку правої, потім – лівої руки, після цього - однойменними пальцями обох рук;
5. «Загадкові сліди» – «проходження» по поверхні піску пальцями, які згруповано по два, три, чотири, п'ять;
6. «Граємо на піаніно (комп'ютері)» – виконання характерних рухів пальцями, кистю руки.
Вправи, спрямовані на проникнення у товщу піску:
1. «Море хвилюється» – ворушіння руками у піску, спостереження за тим, як змінюється піщаний рельєф;
2. «Камінці» – відкопування «камінчиків» (рук іншого гравця, 1-3 дрібних предметів) без торкання до неї, коли дитина – «шукач» може діяти руками, дути на «камінчик», допомагати собі тоненькими паличками тощо.
Під час виконання дітьми зазначених вище вправ може бути використано як сухий, так і мокрий пісок.
Орієнтовний перелік ігор з піском та водою
1. Переливання води з кухля в кухоль, через лійку, решето або друшляк.
Мета: дати уявлення про властивості води (ллється), «мокре» й «сухе».
2. Пускання по воді плаваючих іграшок.
Мета: дати уявлення про те, що предмети плавають; поняття «один – багато».
3. Пускання човників, пароплавчиків.
Мета: дати уявлення про те, що предмети плавають; поняття «один – багато».
4. Виловлювання сачком іграшкових рибок і дрібних предметів.
Мета: розвиток координації рухів.
5. Кидання у воду поліетиленових і дерев'яних кульок, камінчиків, трісочок.
Мета: дати поняття про предмети, що плавають і тонуть, важкі й легкі; підвести до висновку про те, що легкі предмети плавають, а важкі – тонуть.
6. Кидання м'ячиків у таз із водою.
Мета: тренувати м'язи руки, виробити влучність; поняття про відстань: «ближче – далі».
7. Купання ляльки.
Мета: дати уявлення про холодну, гарячу й теплу воду.
8. Миття іграшок.
Мета: прищепити елементарні трудові навички; поняття «брудне – чисте».
9. Прання й сушіння лялькового одягу.
Мета: закріпити поняття «мокре» й «сухе».
10. Пускання мильних бульок.
Мета: крім розваг, навчити дітей чекати своєї черги.
11. Поливання з лійки піску, квітів.
Мета: дати уявлення про те, що вода потрібна для життя рослин; сприяти розвитку елементарних трудових навичок. Перелік занять із піском на майданчику.
12. Згрібання піску в купу лопатками.
Мета: розвивати мускулатуру; навчити користуватися лопаткою.
13. Перенесення піску у відерцях, на носилках.
Мета: розвивати мускулатуру; привчати до цілеспрямованої роботи й уміння погоджувати свої дії
з діями іншого.
14. Перевезення піску в грабарках, візках тощо.
Мета: розвивати мускулатуру; привчати до цілеспрямованої роботи й уміння погоджувати свої дії
з діями іншого.
15.Посипання доріжок піском.
Мета: прищеплювати елементарні трудові навички.
16. Пересипання сухого піску через лійку.
Мета: познайомити дітей із властивостями сухого й мокрого піску.
17. Викладання різних форм із сирого піску за допомогою формочок.
Мета: підвести дитину до тематичних будівель на піску.
18. Підготовка ямки, канавки, гірки для прогулянки ляльки.
Мета: підвести дитину до тематичних будівель на піску.
19. Будівля для ляльки будиночка, саду, городу тощо.
Мета: підвести дитину до тематичних будівель на піску.
20. «Друкування» на сирому піску.
Мета: розвивати мускулатуру рук і координацію їхніх рухів; розширювати зорові уявлення.
21.Малювання паличкою на піску.
Мета: розвивати мускулатуру рук і координації їхніх рухів. Розширення зорових уявлень.
22. Гра «Що я закопав (ла) у пісок?».
Мета: розвивати пам'яті, увагу, спостережливість.
Гра «Залишаємо незвичайні сліди»
Мета: розвивати тактильну чутливість, точність і координацію рухів рук дрібну моторику, фантазію.
Матеріал: ванни (тази) з піском, тоненькі палички, хустинка.
Діти придумують, хто б міг пройти по цьому пісочку і залишити незвичайні сліди:
1. «Йдуть ведмежата» – дитина кулачками і долонями з силою натискає на пісок;
2. «Стрибають зайці» – кінчиками пальців дитина ударяє по поверхні піску, рухаючись у різних напрямках.
3. «Повзуть змійки» – дитина розслабленими або напруженими пальцями рук робить поверхню піску хвилястою (у різних напрямах).
4. «Біжать жучки-павучки» – дитина рухає всіма пальцями, імітуючи рух комах (можна повністю занурювати руки у пісок, зустрічаючись під піском руками одне з одним – жучки вітаються»).
5. «Крокозябла» – діти залишають на піску найрізноманітніші сліди, вигадують назву для фантастичної тварини, яка залишила такі сліди (згодом цю тварину можна намалювати і зробити її жителем пісочної країни).
Гра «Рибалка»
Мета: розвивати точність і координацію рухів рук, тактильну чутливість, сприйняття кольору і розміру предметів.
Матеріал: ванни (тази) з водою, пластмасові рибки з металевою серединкою, магнітна вудка.
Придбайте в магазині гру, у якій пластмасові рибки з металевою серединкою ловляться за допомогою магнітної вудки. Якщо вам не вдалося придбати гру, то можна виготовити власноруч, вирізавши рибок із тонкого пластика (наприклад, з одноразового стаканчика або з паперових пакетів із-під молочних продуктів) і надівши на кожну з них металеву канцелярську скріпку. Вудку також виготовити неважко, потрібен лише магніт.
Готових рибок киньте в таз або прозору банку з водою. Нехай дитина ловить їх вудкою, примовляючи: « Ловися рибко, велика і маленька!» Під час гри поясніть малюкові, чому рибки притягуються до магнітної вудки. А з саморобної рибки можна зняти скріпку і продемонструвати дитині, що рибка перестала « ловитися».
Немає коментарів:
Дописати коментар