вівторок, 26 квітня 2022 р.

Подолання сенсорної депривації засобами нетрадиційних методів корекційної роботи з порушенням інтелекту

 

Подолання сенсорної депривації засобами нетрадиційних методів корекційної роботи з порушенням інтелекту

(Батьківські збори)

       Діти з інтелектуальними порушеннями є найскладнішою та дуже важкою категорією дітей, що потребує інтеграції в сучасний освітній простір. Корекція мислення дітей старшого дошкільного віку з інтелектуальними порушеннями ускладняються тим, що у дітей старшого дошкільного віку з інтелектуальними порушеннями ураження мозку є поширеним, дифузним. А це в свою чергу означає, що недорозвиненим є весь головний мозок, або значна його частина..


       «Корекція – система медико-психологічних заходів, що спрямовані на виправлення або послаблення недоліків у психофізіологічному розвитку» У великому психологічному словнику зазначається, що «психологічна корекція (психокорекція) – це один із видів психологічної допомоги, спрямований на виправлення індивідуальних особливостей психологічного розвитку особистості за допомогою спеціальних засобів психологічного впливу і на формування психологічних якостей, необхідних для покращення її соціалізації та адаптації до мінливих життєвих обставин .

        Ефективність корекції залежить від врахування інтересів дитини, її характеру, темпераменту; – принцип врахування структури дефекту конкретної дитини та особливостей її соціальної ситуації розвитку; – принцип «зверху донизу» – створення умов для розвитку вищих психічних функцій, за рахунок яких будуть компенсовані недоліки елементарних психічних процесів: – принцип випереджувального характеру корекції, врахування найближчої перспективи; – принцип системності – корекція повинна бути спрямована на усунення причин відхилень у розвитку; – принцип урахування компенсаторних можливостей індивіда та його ставлення до власного дефекту; – принцип забезпечення позитивної мотивації до розвитку та самовдосконаленні.

       Основними, домінантними методами корекції мислення дітей старших дошкільників з інтелектуальними порушеннями є, на думку фахівців, синтез словесних, наочних та практичних методів. Так, потрібно пам‘ятати, що мовлення у таких дітей формується із запізненням. Це означає, що на перших етапах корекції мовлення не може слугувати основним засобом передачі дитині суспільного досвіду. Як висновок, словесні методи не можуть бути ведучими на перших етапах навчання старших дошкільників з інтелектуальними порушеннями. Але з іншого боку вони не можуть бути повністю виключеними з корекційного впливу.

Нетрадиційна зображувальна діяльність як засіб корекції мислення дітей старшого дошкільного віку.

       У педагогічній на психологічній практиці нетрадиційну зображувальну діяльність розглядають як сукупність методик, що побудовані на застосуванні та використанні нетрадиційних технік малювання, які за допомогою стимулювання креативних проявів дітей з інтелектуальними порушеннями, дозволяють здійснити корекцію мислення та сприйняття дійсності, розширення обріїв емоційної, вольової, мотиваційної сфер.

       На сьогоднішній день є багаточисленні спроби дослідити вплив мистецтва на формування та розвиток особистості дитини, але недостатньо дослідженим залишається напрямок корекції мислення старшого дошкільника з інтелектуальними порушеннями засобами нетрадиційної зображувальної діяльності. Завдяки мистецтву можна навчити дитину виражати свої почуття, позитивно відчувати світ, сприяти розвитку мислення, сформувати почуття внутрішнього контролю та особистої гідності. Вчені роблять акцент на різниці між традиційними методиками корекції та корекції засобами зображувальної діяльності. Справа в тому, що остання використовує «мову» візуальної та пластичної експресії. А це є вельми важливим для дітей з порушенням інтелектуального розвитку, для яких вербальні знаки є ще не зовсім зрозумілими (досвід дії не зафіксований у слові, не узагальнений), а кінестичні, невербальні засоби сприймаються більш природньо.

      Крім того, слід пам‘ятати, що зображувальна діяльність має цілющу терапевтичну функцію. Через продукт діяльності старші дошкільники з інтелектуальними порушеннями за допомогою корекційного педагога, психолога мають можливість стверджуватися особистісно; успішно персоніфікувати себе з однолітками; у них формується бажання, потреба поділитися своїми успіхами; усвідомити свою самоцінність, стимулювати рефлексію.

       Нетрадиційна зображувальна діяльність допомагає компенсувати порушення емоційного фону дитини, подолати дисгармонійну самооцінку дитини, створює різноманітні умови, які потребують від дитини усвідомлено виявляти себе в цій діяльності. Використання нетрадиційних технік малювання відрізняється домінантою психотерапевтичної функції і не має протипоказань для їх застосування у дітей з порушенням інтелектуального розвитку. Як пише О. Половіна «…малювання – це перший досвід вираження дитиною свого ставлення до навколишнього світу. Малювання за допомогою використання нетрадиційних технік дає дітям безліч позитивних емоцій, розкриває можливість використання добре знайомих їм предметів як художнього матеріалу, дивує своєю непередбачуваністю. Незвичайні способи відображення дійсності так захоплюють дітей, що кажучи розгортається справжнє полум'я творчості».        

      Пріоритетність, визначальність саме нетрадиційної зображувальної діяльності у формуванні мислення дошкільників з інтелектуальними порушеннями зумовлено тим, що даний вид мистецтва завжди передбачає позитивний результат: «Адже діти з різними образотворчими здібностями, використовуючи нетрадиційні техніки малювання, легко досягають гарного зображення, що не завжди можливо за умови використання звичайних засобів зображення (пензлика, олівця), які вимагають від дітей технічних навиків у малюванні та оволодіння певними знаннями, уміннями і навичками».

       Використання нетрадиційної зображувальної діяльності для корекції мислення старших дошкільників з порушенням інтелектуального розвитку має свої переваги, адже головним принципом роботи є індивідуальний підхід, що враховує компенсаторні можливості кожної окремої дитини. Унікальність застосування нетрадиційних видів зображувальної діяльності ще й і в тому, що вона створює у дитини бажання стверджувати самоцінність свого «Я», що знаходить своє відображення у результатах художньої діяльності.

Види нетрадиційних технік малювання для корекції

Аплікація з яєчної шкаралупи з розписом зображення аквареллю, малювання сірниковими коробками, відтиснення поролоном, відтиснення «печатками» з картоплі, малювання жорстким напівсухим пензлем, колаж;

Плямографія з розбризком, плямографія, малювання повітряними кульками;

Малювання долонькою, кулачком, малювання пальчиками, пучком олівців;

Відтиснення поролоном, відтиснення зім’ятим папером (тканиною), малювання ногами;

Живопис із розлитих фарб; відбиття листям, кольоровий клей, малювання харчовою плівкою;

Монотипія предметна, монотипія пейзажна, чарівні кульки;

Малювання мильними бульбашками, відтиснення «печатками» з картоплі, набризки звичайний, малювання ногами;

Малювання восковою крейдою (свічкою) з прописуванням аквареллю, малювання мильними бульбашками, ниткографія, техніка «чарівного» малюнка, малювання ногами.



Немає коментарів:

Дописати коментар

Пам’ятка для батьків: “Ігри на кухні”

         Ігри - один із засобів виховання і навчання дітей дошкільного віку. Гра для дошкільників - засіб пізнання навколишнього. У грі дити...